5 x Havermoutpap - Gezond Ontbijten - Fit Met Charlotte

5 x Havermoutpap – Gezond Ontbijten

574 Views 0 Comment

Inmiddels heb ik al heel wat receptjes met havermout op mijn blog staan. Het leek mij leuk om hier een selectie uit te maken, zodat jullie weer wat lekkere ontbijt inspiratie hebben. Vandaar deel ik in deze blog 5 verschillende havermoutpap receptjes.

Waarom Havermout?

Havermout is naast dat het ontzettend lekker is ook nog eens heel erg gezond. Het is een goede bron van koolhydraten en vezels. Door de vele vezels heb je lang een vol en verzadigd gevoel. Er zitten ook meer eiwitten en vetten in dan in de meeste andere granen. Verder zit het vol met belangrijke vitamines, mineralen en antioxidanten. Daarnaast zorgt havermout voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Naast dat havermout erg gezond is, kun je er ook ontzettend veel mee maken. Bv. in een lekker brood, een mugcake of je maakt er pannenkoeken van. Bij mij is het in ieder geval onmisbaar in de keuken. Omdat ik gek ben op havermoutpap in de ochtend deel ik vandaag 5 recepten voor havermoutpap.

5 x Havermoutpap recept

Appeltaart Havermout

Sommige ontbijtjes zijn eigenlijk ‘to good to be true’ en dit is er 1 van. Binnen 5 minuten staat dit kommetje vol met lekkers voor je op tafel. Alleen maar voedzame ingrediënten zoals havermout, fruit en plantaardig zuivel. Maar dan in de vorm van een punt warme appeltaart. Wat wil je nog meer? Klik hier voor het recept!

Quinoa-Havermoutontbijt

Om wat te kunnen varieren en mijn ontbijtjes zo voedzaam mogelijk te maken, bedacht ik een variant op mijn standaard havermoutpap. Ik voegde wat quinoa toe! Quinoa geeft veel energie in de ochtend en bevat veel eiwitten, perfect voor een goede start van de dag. Gemengd met je havermout is het een zachte pap. Echt een heerlijk ontbijtje met je favoriete toppings! Dit moet je een keer proberen! Klik hier voor het recept!

Courgette Havermout

Een verrassende havermoutpap, op basis van courgette. We noemen dit ook wel ‘Zoats’? Je neemt een courgette, engelse vertaling: ‘Zucchini’ en havermout, engelse vertaling: OATS. Je zet alle hoofdletters achter elkaar en je hebt: ZOATS. Maar wat voor ons belangrijk is, is dat je een flink stuk courgette in je ontbijt hebt verwerkt, dat heerlijk smaakt én heel voedzaam is. Want: groente zijn immers gezond, bevatten veel vitamines en mineralen en daar zijn onze lichamen heel erg blij mee! Een gezonde variatie op jouw standaard bakje havermout dus. Meteen een flink portie vezels binnen! En ook met dit bakje zoats kun jij eindeloos variëren. Heerlijk toch?!  Goed beginnen in de ochtend is tenslotte het halve werk. Klik hier voor het recept!

Fruity Havermout

Ik ben altijd op zoek naar verschillende en lekkere variaties op havermout, zoals je ook wel kunt zien in deze blog. Het is weer net even anders dan anders. En verandering van spijs doet eten… Ik top mijn havermoutjes altijd af met fruit, maar met deze Fruity Havermout maak je een echte fruitshot van je havermout. Zo kom ik in de ochtend al aan een flinke portie fruit. Heerlijk om op zo’n manier aan je vitamines en vezels te komen. Klik hier voor het recept!

gezond ontbijt: 5 x havermoutpap

Zoete Aardappel Havermout

We zijn bekend met de havermoutjes waar een banaan doorheen zit, maar kennen we ook de havermoutjes met zoete aardappel? Extra goed vullend, met een heerlijke zachte smaak! De speculaaskruiden geven je een extra warm gevoel in de ochtend. Handig als je in de avond bv. een halve zoete aardappel over had, of je kookt alvast wat extra bij, dan ben je extra snel klaar. Dit ontbijtje is dan net zo snel klaar als je gewone havermoutje! Klik hier voor het recept!

0 Comments

Leave a Comment