Afvallen: Waarom de 80/20 regel werkt - Fit Met Charlotte

Afvallen: Waarom de 80/20 regel werkt

788 Views 0 Comment

Afvallen kost tijd en discipline. Tenminste als je het verstandig aanpakt en geen gebruik maakt van zogenaamde crashdieeten. Om het vol te kunnen houden is het van belang dat je balans hebt in je leven. Overwegend gezond en veel beweging en af en toe een stuk chocola/pizza of een avondje Netflix. Dit principe wordt ook wel de 80/20 regel genoemd. Een principe waarvan ik vind dat het echt werkt om je doelen te behalen. In dit artikel leg ik jou uit hoe je dit principe toe kunt passen binnen jouw gezonde levensstijl.


HET PARETO PRINCIPE – DE WET VAN DE MINSTE INSPANNING

Om goed uit te kunnen leggen wat de 80-20 regel binnen een gezonde levensstijl precies inhoudt gaan we eerst even terug in de tijd, naar het ontstaan van deze regel.

Het principe van de 80-20 regel is afkomstig van Italiaans wiskundige en econoom Vilfredo Pareto. In een publicatie uit 1906 stelt Pareto dat 80% van de Italiaanse economie wordt beheerst door 20% van de bevolking. Zo’n 30 jaar later werd door de onderzoeker Joseph Juran ontdekt dat deze regel nog op veel meer onderwerpen van toepassing is. Zo ontstond het ‘Pareto-principe’.

De 80/20 regel is een algemeen rekenmodel dat een groffe voorspelling kan geven over het feit dat 80% van een bepaald effect verantwoordelijk is voor maar 20% van de oorzaken hiervan. Dit effect werkt twee kanten op: Het tegenovergestelde is dus ook waar. 

Met andere woorden: Met een relatieve kleine inspanning, de 20%, kun je al 80% van de beoogde resultaten halen. En verder redenerend: Om de laatste 20% van de resultaten te halen moet je nog wel de laatste 80% aan inspanningen gaan doen.

Het Pareto-principe wordt dus niet alleen in (bedrijfs-)economische context gebruikt, maar wordt ook vaak toegepast op andere situaties. Zo is deze regel ook goed toe te passen op een gezonde levensstijl, nog beter gezegd: op je voeding.

78.2

GENIET VAN HET LEVEN DOOR DE JUISTE BALANS

Vaak is het met een gezonde levensstijl ‘het alles of niets principe’. Alles moet gezond zijn, alles moet vers en onbewerkt zijn en alles wat je eet mag geen geraffineerde suikers bevatten. Daarnaast moet je ook nog eens 1,5 – 2 liter water drinken en 4 keer per week sporten. De gedachte is goed en het voornemen ook, maar 90% van de mensen die hieraan beginnen, zijn niet in staat om dit vol te houden, en zullen vandaag of morgen gaan ‘zondigen’.

Door dagelijks verleidingen te hebben die moeilijk zijn om te weerstaan, kan de strakheid van dit voornemen meestal niet worden volgehouden. Mensen haken vervolgens af, omdat zij na het zondigen het gevoel hebben dat alles voor niets is geweest. Vervolgens stoppen zij direct met hun gezonde levensstijl. Erg zonde als je het mij vraagt, want dit kan anders.

De vraag ernaast is of je zo’n strak dieet schema wel wilt volgen. Wil je jezelf alles onthouden, gun je jezelf niets lekkers tussendoor en is het reëel binnen jouw lifestyle met een drukke baan en social life om 4 keer per week te sporten? Het kan en er zijn genoeg mensen die dit doen, maar als jij afhaakt door het stellen van voor jou onhaalbare doelen kun je beter zoeken naar iets wat voor jou wel werkt. Want doen omdat iets ‘moet of hoort’ of omdat iemand anders het ook zo doet, klinkt in mijn oren niet echt als het hebben van balans en optimaal genieten van het leven.

DE 80/20 REGEL BINNEN EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

Wat beter zal werken is het toepassen van de 80/20 regel op je levensstijl. Hierbij ga je ervan uit dat de voeding die je tot je neemt bestaat uit 80% gezond eten en 20% ongezond eten. Daarbij zou je uitgangspunt kunnen zijn om 3 keer per week te sporten, behalve als je een keer echt geen zin hebt. Bij gezonde voeding denk je vooral aan verse, onbewerkte producten, gezonde vetten, veel groente en fruit, voldoende eiwitten en complexe koolhydraten.

Door dit te doen heb je al heel veel winst in gezond eten en beweging, terwijl je je zo nu en dan toch dat plezier gunt van een heerlijke plak cake, een stuk chocolade of pizza of een keer een avondje Netflix in plaats van je groepsles BodyPump of uurtje dumbbells smijten.

Het doel van dit principe is om overwegend gezond te eten en tevens te kunnen genieten van al het lekkers die je eigenlijk niet ‘mag’ eten. En dat laatste uiteraard: zonder schuldgevoel.

78.3
Recept: groene salade met gerookte kip en yoghurt dressing

HET TOEPASSEN VAN DE 80/20 REGEL IN JOUW LEVENSSTIJL

De 80/20 regel kun je in je gezonde levensstijl op verschillende manieren toepassen. Het gaat erom dat jij het naar jezelf kunt verantwoorden en je je er goed bij voelt. En uiteraard: op een manier waarop het werkt voor jou.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen:

Cheatday

Je eet 6 dagen van de week gezond en creëert 1 dag waarop je alle dingen mag eten die je lekker vindt. De zogenaamde cheatday, die vaak op een weekenddag wordt ingelast in verband met leuke uitjes en sociale gelegenheden. Echter is er wel 1 nadeel aan deze dag en dat is dat je moet oppassen met het eten van alles dat los en vast zit. Hierdoor krijg je namelijk een calorie overschot, wat te niet doet aan je gezonde levensstijl van afgelopen week. Geniet dus op deze dag, maar ga niet compleet los. Het is de bedoeling dat deze dag past binnen de 20% ongezonde voeding.

Genieten buiten de deur

In plaats van een cheatday kun je er ook voor kiezen om thuis altijd gezond te eten en op het moment dat je buiten de deur bent voor een etentje of borrel, je dan geniet van ongezonde lekkere dingen. Deze momenten buiten het huis zijn dan jouw 20% momenten, terwijl je thuis de andere 80% momenten invult.

Avondmaaltijd 

Een derde mogelijkheid is om de 80/20 regel toe te passen om je avondmaaltijd. Bereid je avondmaaltijd dusdanig dat deze voor 80% gezond is en voor 20% met iets lekkers dat je er graag bij zou zien. Dit kan dan gezond zijn of niet, je kiest gewoon voor datgene dat jij lekker vindt. Neem bijvoorbeeld een gezond voorgerecht, een gezonde hoofdmaaltijd en een toetje. Of bereid een heerlijke maaltijd en gebruik er een lekker sausje bij waar jij echt zin in hebt.

Avondsnack

Een andere invulling is om overdag volledig gezond te eten, maar in de avond sta jij jezelf toe om een koekje bij de thee te pakken of een stukje chocolade.

78.4

REGELS EN VOORWAARDE

Er zitten een aantal kleine voorwaarde aan de 80/20 regel om dit principe te laten slagen binnen jouw healthy lifestyle. Ben echter niet te streng voor jezelf tijdens het vinden van de juiste balans.

Wees niet te streng voor jezelf, maar blijf wel realistisch nadenken. Het principe van het eten van een extra hamburger met de gedachten: ‘die sport ik er later weer af’ werkt niet.

Neem een doel voor ogen (bijvoorbeeld 5 kilo afvallen of meer energie voor de kinderen of het lopen van 5 km hard) en ga ervoor! Maar hierbij hoort dus ook: af en toe een workout skippen of het eten van iets ongezonds. Hierna pak je de draad gewoon weer op.

Tot slot, geniet ontzettend goed van alles wat je doet binnen het 20% gebied.

Geniet van die lekkere cocktail of van een glas cola. Proef de smaak ook echt en drink het niet binnen 2 teugen op, want dan heb je het geniet-moment gemist. Proef het stuk chocolade en geniet volop van die lekkere pizza.

Ik leef nu ruim 1 jaar volgens dit principe en ik kan je zeggen dat het werkt voor mij! Ik kan onbezorgd genieten zonder schuldgevoel van al het lekkers waar ik zin in heb. Dit doe ik op zijn tijd en met mate. Daarnaast kom ik genoeg in de sportschool aan mijn beweging. Dit maakt dat ik me gelukkig, fit en gezond voel.

Hanteer jij het 80/20 principe ook?  En hoe werkt dit voor jou?

0 Comments

Leave a Comment