Bodypump, wat is het en waarom doe ik het? - Fit Met Charlotte

Bodypump, wat is het en waarom doe ik het?

421 Views 0 Comment
bodypump les mills

Je hebt er vast weleens van gehoord: de groepslessen die worden aangeboden in jouw sportschool. Misschien doe je hier elke week fanatiek aan mee, misschien denk je dat deze vorm van sporten niet aan jou besteed is of misschien heb je het gevoel dat zo’n groepslesje geen zoden aan de dijk zet. In deze blog vertel ik je alles over de les Bodypump en waarom ik dit sinds kort met heel veel plezier heb toegevoegd aan mijn sportroutine.

Op zoek naar afwisseling!

Maandagavond 18:00u: een flinke rij voor de grote zaal van de sportschool. Een mix van mannen en vrouwen staan te wachten met hun flesjes drinken en een handdoek om naar binnen te mogen. Eerlijk is eerlijk, ik liep er een lange tijd voorbij op weg naar het krachthonk om met wat gewichten te smijten. Waar ik train aan de hand van een op maat gemaakt schema.

De afgelopen tijd plan ik mijn sportmomenten per week in. Zo heb ik een goed overzicht van wanneer ik kan sporten. Dat is ook wel nodig met een fulltime baan, een blog, een vriend, een huishouden en een sociaal leven. Doe ik dit niet, dan heb ik geen focus en het allereerste dat ik dan laat vallen zijn mijn sportmomenten.

Het liefste train ik 4x in de week en met een goede planning lukt me dit ook. Maar ik merkte dat ik tijdens die sportmomenten behoefte had aan wat meer afwisseling. Geloof me, ik hou van het krachthonk. Maar week in, week uit schema’s afwerken werd mij wat saai. Tijd dus om op zoek te gaan naar wat afwisseling en toen dacht ik ineens aan die drukke maandagavond in de sportschool. Ik ging een groepsles nemen!

Wat is Bodypump?

Ok, dat ik altijd die groepslessen voorbij ben gelopen is niet helemaal waar. Ik heb in totaal meegedaan aan denk ik zo’n 5 lesjes. Waaronder grit (wat niet aan mij besteed is) en bodypump.

Bodypump is een spierverstevigende workout van gedurende 1 uur. Je gebruikt een step, een barbell (dus een stang) en een aantal gewichten. De instructeur die de les geeft zorgt ervoor dat je alle oefeningen correct uitvoert.  Hij of zij leid je door de les en legt duidelijk uit welke oefeningen je gaat doen en welke gewichten jij het beste hierbij kunt pakken.

Tijdens bodypump worden gedurende 1 uur alle belangrijke spiergroepen flink aangesproken. waarbij je gebruikt maakt van gewichten. Een supersnelle manier om in vorm te raken, vet te verbranden en een strakker lichaam te krijgen. Een van de voordelen van deze les is dat je je spieren verstevigt en dat onnodig lichaamsvet wordt verbrand. Door de vele herhalingen die je tijdens een les doet met relatief lichte gewichten (want je traint niet op je maximale kracht) wordt je lichaam snel strakker!

Bodypump is eigenlijk geschikt voor iedereen met een gemiddelde conditie. Je kunt dus ook meedoen als je nog nooit met gewichten hebt getraind. Pak dan wel wat lichter, zodat je lichaam er langzaam aan kan wennen. Een leuke manier om met krachttraining kennis te maken!

Welke spiergroepen train je tijdens een les bodypump?

Wat ik persoonlijk ook erg fijn vind aan deze groepsles is dat het een fullbody workout is. Na 1 uur voel je door je hele lichaam dat je alle spiergroepen flink hebt aangepakt. De opbouw van een les is vrijwel altijd hetzelfde:

Warming up
De warming up is bedoeld om je hele lichaam in actie te brengen en goed op te warmen voordat je met de training begint.

Benen/borst/rug
Dit is mijn favoriete onderdeel! Je traint hierbij de grootste spiergroepen in je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan squats.

Triceps/biceps/schouders
Nu ga je aan de slag met je bovenlichaam. Je traint je armen. Aan het einde van deze ronde zal je ze lekker voelen buren!

Buikspieren
Het is belangrijk om een sterke core te hebben. Dat kun je onder andere trainen door het doen van buikspieroefeningen. Die komen in deze ronde aan bod.

Cooling Down
Na een zware workout is het belangrijk om je spieren te stretchen. Dat gebeurt tijdens de cooling down. Hierna ben je klaar en heb je gewoon een heel uur intensief sporten erop zitten!

Voordelen van Bodypump

Als je regelmatig gaat bodypumpen zal je voelen dat je langzaamaan sterker wordt. Je lichaam went aan het trainingen met gewichten. Na ongeveer zes weken zal je al ongeveer resultaat gaan zien en voelen doordat je kracht toeneemt en je lichaam strakker wordt

Buiten dat ik deze vorm van sporten gewoon heel erg tof en leuk vind zijn er nog een aantal andere voordelen.

  • Bodypump vergroot je kracht en uithoudingsvermogen
  • Het is de snelste manier om je lichaam strakker te maken
  • Per les verbrand je zo’n 600 calorieën.
  • Bodypump vormt en versterkt je spieren
  • Bodypump verbeterd je botdichtheid.
  • En deze groepsles vermindert je vetpercentage.

Er zijn nog een aantal redenen waarom ik het zo fijn vind om een groepslesje mee te pakken. Één daarvan heb ik al benoemd, namelijk dat het zorgt voor een hele fijne afwisseling in je week qua sportactiviteiten. Dus niet altijd alleen maar bezig zijn met gericht sporten aan de hand van je schema’s, maar zo’n 1 keer per week iets totaal anders erbij doen.

Daarnaast is het heerlijk om je hoofd even leeg te maken en niet na te hoeven denken over de oefeningen die je moet doen. De instructeur leid je door de hele les en het enige dat jij hoeft te doen is te volgen. Daarbij geniet van het sporten in de groep en de interactie onderling (geloof mij, iedereen heeft het zwaar en dat schept toch wel een band). En ook niet verkeerd: de vette muziek zorgt er net even voor dat je die laatste 20 squats er nog even uitperst.

Nou ik denk dat jullie wel kunnen lezen dat ik een enorme fan ben van bodypump. Ik heb na het schrijven van deze blog ook onwijs veel zin om even een uurtje te gaan pumpen.

Ik ben ontzettend benieuwd of jij ook weleens hebt meegedaan aan een groepsles, welke dat was en wat jij daarvan vond! Laat het even weten in een reactie hieronder!


Foto’s in de dit artikel zijn van: Les Mills 

0 Comments

Leave a Comment